Chris Postuma

Bach’s geniale muziek zingen vind ik sowieso een uitdaging en in een cantate bezing je beknopt een heel Bijbelverhaal. Dat heeft zoveel zeggingskracht.

Muziek was er altijd

‘Ik ben opgegroeid in een huis vol muziek. Solo- en ensemblezang, vanuit de particuliere zangpraktijk en kamerkoor Kavóca bij ons thuis. Op m'n zesde ben ik gaan zingen bij het Kamper Boys Choir. Eigenlijk is muziek er altijd geweest. Mijn vader en moeder zingen beiden en van jongs af aan heb ik mijn moeder zangles horen geven. Zo raakte ik bekend met heel veel repertoire! Jarenlang was zingen een leuke hobby en het ging me gemakkelijk af. Op m'n vijftiende besefte ik dat zingen zó belangrijk voor me was, dat ik er mijn beroep van wilde maken. Vervolgens heeft mijn moeder me een aantal jaren gecoacht, ontving ik een jaar vooropleiding klassiek zang aan conservatorium Codarts Rotterdam en sinds 2015 studeer ik bij Gerda van Zelm aan het koninklijk conservatorium in Den Haag.‘

‘Zingen doe je natuurlijk met je stem, maar eigenlijk is je hele lichaam je vocale instrument'

Omdat je zelf je instrument bént, komt musiceren heel dichtbij. Meer met de billen bloot kun je niet! Dat heeft ook consequenties. Wil je je stem goed onderhouden, dan moet je zorgen dat je fysiek in goede conditie bent. Zo is 'het ritueel' voor zangers een begrip. Ik doe iedere ochtend een kwartier sport- en yogaoefeningen. Minstens twee liter water drinken op een dag hoort er ook bij. Doe je dat niet, dan drogen je slijmvliezen uit en dat merk je meteen aan je stem. Ik moet best veel voor mijn vak láten. Een avondje stappen met vrienden bijvoorbeeld, kan niet zomaar. Hard praten, over lawaai heen, is een aanslag op m’n stem. Daar moet ik rekening mee houden. Voor anderen is dat niet altijd even gezellig, maar eigenlijk is zingen topsport…’

'Bach and more'

'‘Een bijzondere ervaring was de Venetië concert- en studietour in 2012 met Kavóca. Toen zong ik in de kerken ‘van’ de grote componisten zelf: Vivaldi, Palestrina. Hun muziek laten klinken in de ruimtes waarvoor deze zijn gecomponeerd, was heel speciaal. Ook Kavóca’s concerttour naar Dresden en Leipzig in 2015, in samenwerking met twee studentcollega’s vanuit Den Haag, waren bijzonder om te mogen doen. We zongen toen onder meer Bach’s cantate 106, ‘Actus Tragicus’. Bach’s geniale muziek zingen vind ik sowieso een uitdaging en in een cantate bezing je beknopt een heel Bijbelverhaal. Dat heeft zoveel zeggingskracht.

Jaarlijks zing ik in Engelse kamerkoren binnen diverse projecten, waaronder ‘Daily Service’s’ BBCradio4 en ‘Evensongs’ in onder andere Coventry, Exeter, Durham en Londen.
In november 2016 zing ik vanuit het koninklijk conservatorium Den Haag binnen het project 'the Ultimate Bach'. Daar kijk ik naar uit! Samen met studenten van Juilliard School New York voeren we Bach’s ‘Hohe Messe’ uit: zijn grootste werk. We treden op in New York, Boston, Leiden, Den Haag en Deventer, onder leiding van meesterdirigent Ton Koopman.
Een geweldige ervaring!’

Oude muziek

‘Het koninklijk conservatorium Den Haag is een van de weinige conservatoria in Nederland met een grote afdeling ‘oude muziek’, een verzamelnaam voor muziek uit de Middeleeuwen, Renaissance en Barok (tot ongeveer 1750). Ik houd ervan om historisch geïnformeerd te musiceren. Liefst ook met de instrumenten van toen. De wortels van de kerkmuziek hebben mijn interesse en ik ben nieuwsgierig naar de geschiedenis, de achtergrond van repertoire.

Waarom is bijvoorbeeld toen voor een specifieke toonzetting gekozen? Ook de manier van zingen in die muzikale stijlperiode spreekt me aan. Binnen de uitvoeringspraktijk van de oude muziek voeg je zelf geïmproviseerde vocale ornamenten - versieringen -  toe, die specifiek passen bij een werk. Goed leren improviseren zie ik als een uitdaging.’

Chris Postuma
Henk Steenbeekhof 25
8264 BZ Kampen
The Netherlands
Telephone: +31 – (0)38 3326029
Mobile: +31 – (0)619915153
E-mail: chrispostuma@live.nl
Nationality: Dutch

Stel een vraag

Versturen